LeaP! en Swipe Guide: een nieuwe standaard in kennisbeheer
Zoals in veel bedrijven speelt kennis een essentiële rol, maar bij Cras nog net iets meer. Van massief hout of loofhout tot gipsplaten, de sector-specifieke materie is heel breed en vooral heel gedetailleerd. Met dat breed scala aan productsoorten en een diverse bedrijfsstructuur – van productie en logistiek tot retail en commerciële diensten – is het cruciaal dat medewerkers over de juiste competenties beschikken. Daarom investeert Cras voortdurend in opleiding, kennisdeling en digitale ondersteuning. Met LeaP! en Swipe Guide heeft het bedrijf twee platformen ontworpen om de medewerkers optimaal te ondersteunen en te begeleiden.
Ons opleidingsplatform LeaP!
Van commercieel talent in de verkoop met verregaande productkennis tot uiterst nauwkeurige professionals in de boekhouding, zijn de nodige competenties en kennis bij Cras zeer uiteenlopend. Om ervoor te zorgen dat iedereen zijn vaardigheden optimaal kan ontwikkelen, hebben we het online platform LeaP! ontwikkeld. Dit systeem biedt medewerkers toegang tot een uitgebreide catalogus van opleidingen, afgestemd op hun functieprofiel. Zo kunnen onze ‘woodbelievers’ snel en gericht zoeken naar een opleiding die past bij hun rol, zonder tijd te verliezen. Toch krijgen ze ook de kans om andere cursussen te volgen, die misschien minder relevant zijn voor hun functie, maar wel voor hun persoonlijke ontplooiing en een grondiger begrip van het bedrijfsleven.
Er wordt met LeaP! volop ingezet op competentiemanagement, ‘want dat is vaak nog een onderschatte factor’, zegt Amélie Verougstraete, Learning and Development Officer bij Cras. ‘Mensen voelen zich vaak onzeker of gestresseerd door niet goed te weten wat hun werkgever precies van hen verwacht. Dat willen wij met LeaP! tegengaan, zodat mensen met een gerust hart kunnen werken.’
Voor elke functie binnen Cras is vastgelegd welke kennis en vaardigheden vereist zijn. Daarnaast delen we competenties op in vier niveaus:
Basiskennis: De echte basics.
Zelfstandig met enige hulp: De medewerker kan taken uitvoeren, maar heeft nog begeleiding nodig.
Volledig zelfstandig: De medewerker voert de taak zonder ondersteuning uit.
Expert: De medewerker beheerst de materie volledig en kan zelfs opleidingen geven aan collega’s.
De Cras-medewerker krijgt hierdoor inzicht in zijn competentieprofiel en kan zien welke vaardigheden hij/zij verder kan ontwikkelen. Aan de hand van persoonlijke scores kan het personeel ook inschatten of ze de kennis of competenties al voldoende onder de knie hebben.
Levi Ceulemans, Internal Sales Advisor bij Cras, gebruikte intensief het platform in zijn eerste weken bij het bedrijf. ‘Het is een zeer toegankelijk platform en vormt een solide basis wanneer je nieuw bent in de sector. De opleidingen - ik volgde al alles over interieur en plaatmateriaal - zijn helder met duidelijke uitleg en die hebben me goed op weg gezet in mijn beginweken.’
"Competentiemanagement is een onderschatte factor"
Amélie Verougstraete
Voor elke functie binnen Cras is vastgelegd welke kennis en vaardigheden vereist zijn. Daarnaast delen we competenties op in vier niveaus:
Basiskennis: De echte basics.
Zelfstandig met enige hulp: De medewerker kan taken uitvoeren, maar heeft nog begeleiding nodig.
Volledig zelfstandig: De medewerker voert de taak zonder ondersteuning uit.
Expert: De medewerker beheerst de materie volledig en kan zelfs opleidingen geven aan collega’s.
De Cras-medewerker krijgt hierdoor inzicht in zijn competentieprofiel en kan zien welke vaardigheden hij/zij verder kan ontwikkelen. Aan de hand van persoonlijke scores kan het personeel ook inschatten of ze de kennis of competenties al voldoende onder de knie hebben.
Levi Ceulemans, Internal Sales Advisor bij Cras, gebruikte intensief het platform in zijn eerste weken bij het bedrijf. ‘Het is een zeer toegankelijk platform en vormt een solide basis wanneer je nieuw bent in de sector. De opleidingen - ik volgde al alles over interieur en plaatmateriaal - zijn helder met duidelijke uitleg en die hebben me goed op weg gezet in mijn beginweken.’
Swipe Guide: de hulptool voor onze productiemedewerkers
Naast het opleidingsplatform LeaP!, maakt Cras ook gebruik van het leer- en hulpplatform Swipe Guide. Op elke machine binnen de productieafdeling is een QR-code aangebracht. Wanneer een personeelslid deze code scant met een smartphone, krijgt hij of zij direct toegang tot een interactieve handleiding of checklist. Deze bieden vooral ondersteuning bij:
Kwaliteitscontroles: Medewerkers volgen gestandaardiseerde procedures om de kwaliteit te waarborgen.
Onderhoud van machines: Stap-voor-stap instructies zorgen ervoor dat onderhoud correct en tijdig wordt uitgevoerd.
Instellen van machines: Nieuwe medewerkers kunnen sneller zelfstandig werken, doordat ze duidelijke en volledige richtlijnen krijgen.
Michael Coysman, Projectcoördinator bij Cras, is een van de grondleggers van dit systeem: ‘Voorheen was er weinig gestructureerde documentatie en gebeurde kennisoverdracht vooral mondeling. Met Swipe Guide hebben we een digitaal systeem dat gemakkelijk toegankelijk is en ervoor zorgt dat iedereen op een uniforme manier werkt.’
Eén van de grootste voordelen van Swipe Guide is de verminderde downtime van machines. Omdat onze mensen direct toegang hebben tot de juiste instructies, verkorten omsteltijden en verlopen werkprocessen efficiënter. Dit resulteert in een hogere productiviteit en een snellere leercurve voor onze medewerkers.
Daarnaast biedt Swipe Guide de mogelijkheid om feedback en foto’s te uploaden. Wanneer een operator een probleem opmerkt, kan hij of zij dit eenvoudig vastleggen met een foto, waardoor leidinggevenden direct op de hoogte zijn en snel kunnen ingrijpen.
‘In de testfase lieten we een medewerkster van HR een checklist testen zonder dat ze enige kennis had van het toestel en toch slaagde ze hierin’, glundert Michael. ‘Voorheen duurde het tot drie maanden voordat een medewerker zelfstandig een machine kon bedienen, nu zien we dat dit al na vier weken mogelijk is’, vertelt hij enthousiast. ‘Dit bespaart niet alleen tijd, maar verhoogt ook de efficiëntie en kwaliteit van het werk.’
"Swipe Guide verhoogt de efficiëntie en kwaliteit van het werk"
Michael Coysman
Eén van de grootste voordelen van SwipeGuide is de verminderde downtime van machines. Omdat onze mensen direct toegang hebben tot de juiste instructies, verkorten omsteltijden en verlopen werkprocessen efficiënter. Dit resulteert in een hogere productiviteit en een snellere leercurve voor onze medewerkers.
Daarnaast biedt SwipeGuide de mogelijkheid om feedback en foto’s te uploaden. Wanneer een operator een probleem opmerkt, kan hij of zij dit eenvoudig vastleggen met een foto, waardoor leidinggevenden direct op de hoogte zijn en snel kunnen ingrijpen.
‘In de testfase lieten we een medewerkster van HR een checklist testen zonder dat ze enige kennis had van het toestel en toch slaagde ze hierin’, glundert Michael. ‘Voorheen duurde het tot drie maanden voordat een medewerker zelfstandig een machine kon bedienen, nu zien we dat dit al na vier weken mogelijk is’, vertelt hij enthousiast. ‘Dit bespaart niet alleen tijd, maar verhoogt ook de efficiëntie en kwaliteit van het werk.’
Een bekroonde aanpak
Met de implementatie van LeaP! en Swipe Guide zette Cras een grote stap vooruit in het beheren, bewaren en ontwikkelen van kennis binnen het bedrijf. Dankzij deze innovatieve tools krijgen medewerkers de juiste ondersteuning om zich continu te ontwikkelen, terwijl het bedrijf profiteert van efficiëntere werkprocessen en kortere inwerktijden.
Het succes van deze aanpak werd in 2023 bekroond met de Learning and Development Award van Stimulearning. De jury prees Cras om de integratie van kennis en competenties in een overzichtelijk en kostenefficiënt systeem.
Cras bewijst hiermee dat investeren in opleiding en innovatie loont. Het creëert een werkomgeving waarin mensen optimaal kunnen groeien en excelleren, wat het algemeen welzijn van onze medewerkers alleen maar ten goede komt.