Een gedaantewissel voor Cras
Aan je huisstijl sleutelen… dat doe je niet zomaar. Volgens de marketing bijbel mag dat alleen als je ook echt iets nieuws te vertellen hebt. Kenneth Tallir, omnichannel marketing manager bij Cras, vertelt waarom het familiebedrijf met 144 jaar op de teller precies nu kiest voor een nieuwe uitstraling.
‘Dit is voor ons hét moment om een vernieuwde, uitgepuurde boodschap de wereld in te sturen’, vertelt hij. ‘Enerzijds omdat het bedrijf de afgelopen 5 jaar danig veranderd is en anderzijds omdat we ambitieuze groeiplannen hebben. Cras 2.0 wil beter dan wie ook de behoeftes van zijn professionele klanten kunnen invullen.'
Meer dan hout alleen.
Opvallend: We zien dat de naam ‘Cras’ het vroegere ‘Cras woodshops’ vervangt.
‘Goed gezien’, beaamt Kenneth, ‘net zoals dat bij onze klanten het geval is, reiken onze activiteiten verder dan louter die met hout. Houtproducten zijn onze roots en vormen nog steeds een belangrijk deel van ons aanbod.
We willen echter niet louter met hout geassocieerd worden. Bij Cras zijn intussen 7 ‘category managers’ aan de slag. Zij toetsen de behoeftes van onze klanten af aan ons assortiment en houden vinger aan de pols in hun productcategorie. Zo komen we tot een aanbod van producten, merken en collecties die zo dicht mogelijk bij de noden van de vakman staan. Naast hout bieden we daarom ook veel andere materialen aan zoals solid surface, HPL, composiet, gipskarton, isolatie, enz. Beschikbaarheid, duurzaamheid en kwaliteit staan daarbij voorop. Onze klanten verdienen immers producten zonder zorgen.’
Extra services.
Of dit dan de belangrijkste verandering binnen Cras is, vroegen we ons af. ‘
Dit is één van de vele transformatietrajecten van de afgelopen twee jaar binnen ons bedrijf’, gaat Kenneth Tallir verder. ‘Een doorgedreven digitalisatie maakt ons stilaan klaar om onze professionele klanten een online klantenplatform te kunnen aanbieden. Zo zullen zij ten allen tijde toegang krijgen tot oa. onze producten- en kennisdatabase. We zullen m.a.w. 24/7 bereikbaar zijn. Ook afhalen maken we voor onze klant efficiënter. De klant kan in een aantal van onze shops ook al na de openingsuren afhalen in onze ‘Cras nachtsas’. Die shops krijgen ook een ‘fast flow’ balie, waar de ophaling van op voorhand bestelde goederen extra snel kan afgehandeld worden. ‘Time is money…’ zeker voor een vakman.
En wat als het niet zo snel moet, maar de klant eerder nood heeft aan extra informatie voor zijn volgend project?
'Ook dan is hij in een Cras shop aan het goede adres’, gaat de omnichannel manager vastberaden verder. We bouwen in Oostende de eerste van een nieuwe generatie shops die precies daarop gericht zijn. In de ‘pro-space’ van onze shops voorzien we een brede waaier aan stalen, maquettes en tools die alle mogelijkheden binnen ons assortiment aan onze klant zullen overbrengen. D.m.v. een QR-code lezer zal je ook materialen kunnen inlezen om er alle technische info van te zien verschijnen op grote schermen. Stalen kunnen straks via een online servicetool besteld worden en leveren we rechtstreeks per postpakket of via iemand van ons salesteam. In het praktische shop-in-shop gedeelte maakt de vakman dan weer kennis met toebehoren en aanverwante producten die hij dagelijks kan gebruiken. Een plaat lokaal laten verzagen? Geen probleem. Intussen kan de vakman zijn gsm opladen en genieten van een verse koffie. Digitale beeldschermen informeren onze bezoeker intussen over nieuwe producten, promo’s, opleidingen of andere nuttige berichten. Je ziet het, we doen er alles aan om van de passage in onze shop een nuttig én aangenaam moment in de werkdag van onze klant te maken.’
Dichter bij de klant.
Kenneth, je spreekt over ‘een nieuwe generatie shops. Naar hoeveel shops willen jullie evolueren binnen het Cras netwerk?
‘Op vandaag telt Cras 17 shops, verspreid over het land… Een recente oefening op basis van uitgebreide data leert ons dat er nog aanzienlijk potentieel is in de markt voor ons Cras concept. Hoeveel extra Cras shops er precies zullen bijkomen laten we (nog even) in het midden, maar we blijven wel ambitieus op dat vlak. Deze zullen overigens allemaal ingericht worden volgens het nieuwe ontwerp dat straks rond de periode van het bouwverlof voor het eerst in Oostende zal voorgesteld worden. Ik nodig jullie graag uit om daar straks een kijkje te komen nemen.
Let wel: onze shops zijn niet de enige manier om dichter bij de vakman te staan. Straks connecteren we ook via WhatsApp, Facebook Messenger en diverse andere digitale kanalen. Ook onze info-sessies en opleidingen passen in dit plaatje… we kiezen dus resoluut voor een omnichannel aanpak.
Over lokaal en ecologie.
Er is in alle bedrijfstakken veel te doen rond ecologie : CO2, lokale economie, circulariteit,... Op welke manier is Cras daar mee bezig?
‘Deze maand zijn in onze hoofdzetel te Waregem en in onze nieuwe vestiging te Oostende de eerste laadpalen voor elektrische voertuigen geïnstalleerd’, legt Kenneth Tallir uit. ‘Dankzij eerdere groene investeringen tellen we nu maar liefst 160.000 m² zonnepanelen. Goed voor een pak groene stroom.
Met die opgewekte stroom kunnen we intussen ook hout thermisch modificeren. Door nu ook lokale, Europese houtsoorten op deze manier te behandelen, worden ze een pak duurzamer en dus inzetbaar voor meer toepassingen. We kunnen nu essen, populier en vuren aanbieden als gevelbekleding. Tot voor kort kwamen daar vooral tropische houtsoorten zoals het erg gegeerde ayous voor in aanmerking.
Nu is het aanbod dus breder en zien we het gebruik van lokale houtsoorten stijgen. Met als positief gevolg dat minder hout van de andere kant van de wereld moet verscheept worden… en dat spaart een pak CO² uitstoot.’ We hebben binnen de groep onze CO2-uitstoot perfect in kaart gebracht en willen deze naar analogie met de Europese green deal tegen 2030 met 55% reduceren. Een concreet en transparant actieplan is in volle ontwikkeling. Cras wil binnen zijn sector de voortrekker blijven van duurzaamheid.
Toegegeven… als je dit verhaal leest, begrijp je waarom Cras zich een nieuwe, uitgepuurde huisstijl heeft aangemeten.
‘Precies’, bevestigt Kenneth tot slot. ‘De vlag dekt nu opnieuw de lading en we zijn klaar voor een nieuwe stap op ons boeiend parcours.'